Як тернополяни змогли відсудити у міськради і «Автодору» десятки тисяч за погані дороги? Поради
Автор:
Марія Бочан
- Хоча би раз у житті кожен водій потрапляв у яму.
- Чи платили ви за ремонт авто з власної кишені?
- Вже багато тернополян скористалися судовим захистом! Як і скільки отримали на ремонт — далі.
- Щоб дочитати матеріал до кінця, просимо оформити підписку. Завдяки Вашій підтримці наша редакція і надалі може залишатися незалежною.
Журналісти «20 хвилин» писали про найгірші дороги в Тернополі і як отримати компенсацію за пошкоджене на ямі авто. Механізм вияснили, але чи справді тернополяни отримували таку компенсацію, в якому розмірі і від кого? Який пакет документів потрібно для компенсації? Від чого залежить сума відшкодування за побиті колеса, розповідає адвокат, який веде такі справи.
Облавтодор відшкодував 35 тисяч
Тернополянин Богдан повертався із села, що у колишньому Підволочиському районі, до Тернополя. Їздить чоловік на старенькому Мерседесі. Каже, коли виїжджав з-за повороту, глибоку яму завчасно не розгледів, бо видимість була обмеженою. Хоча і був білий день. А коли побачив — вже було пізно. Та і не зміг пустити вибоїну між колесами авто, бо на узбіччі працювали люди з дорожньої служби. Тому вибір був невеликий.
— Щоб не зачепити людей, я заїхав прямісінько в яму. Удар був чималим. Вийшовши з авто, був шокований. Окрім шини і диска, пошкодив ричаг, шарову опору, передній підкрилок і навіть крило мого авто! — розповідає чоловік.
Пан Богдан не розгубився, одразу зателефонував адвокатові та отримав належну консультацію.
— Я одразу викликав поліцію. Приїхала патрульна поліція з Підволочиська. Вони склали протокол за ст.140 КупАП на головного інженера філії «Підволочиський райавтодор». Після визнання його судом винним у вказаному адмінправопорушенні, мій адвокат звернувся вже до Тернопільського міськрайсуду з позовом про відшкодування майнової шкоди, — каже чоловік.
Пан Богдан оплатив евакуатор, щоб відправити пошкоджене авто у Тернопіль. Коштували такі послуги 1100 грн. Ще 672 грн чоловік заплатив за калькуляцію вартості ремонту, а сам ремонт обійшовся аж у 33 626, 22 грн.
Суд установив, що ДП «Тернопільський облавтодор» ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України» прийняла дорогу «Т-20-02 Тернопіль - Скалат - Жванець км 0+000 - 175+900». Тому є належним відповідачем у справі.
Вибоїна була шириною 30 см і глибиною — 20 см.
Саме «Тернопільський облавтодор» відповідальний за ремонт та експлуатацію цієї автомобільної дороги.
Відповідач свої обов'язки належним чином не виконав, а тому має відшкодувати позивачу завдану шкоду у результаті ДТП, вирішив суд.
Із «Тернопільського облавтодору» суд на користь пана Богдана стягнув 35 398,22 грн. майнової шкоди і сплачений судовий збір в розмірі 768,40 грн.
Читайте також: Де в Тернополі найгірші дороги і що з ними будуть робити? Ми склали карту за скаргами тернополян
Відшкодувала міська рада
Ми вивчили практику Тернопільського міськрайсуду за останні три роки. Їх не багато, але вони є. Практично усі закінчувалися позитивним рішенням для власників пошкоджених авто.

Суд стягує не лише майнову шкоду — за ремонт авто, а й моральну і судові витрати — гонорар адвоката. Тому за недешеву правничу допомогу можна не хвилюватися.
Цікаво, що наїзд на перешкоду, вибоїну, яму, називають ДТП.
Водій Ford Fiesta звернувся до суду із позовом до Управління ЖКГ Тернопільської міської ради про стягнення майнової та моральної шкоди завданої в результаті ДТП.
Так, він, керуючи авто на вул.Микулинецькій, 46 у Тернополі, наїхав на перешкоду (вибоїну) на дорозі, чим пошкодив свій автомобіль. Причиною ДТП стало те, що відповідач не провів своєчасний ремонт дороги, не встановив на пошкодженій ділянці дороги попереджувальні знаки і не огородив вибоїни.
Внаслідок такої ДТП автомобіль зазнав механічних пошкоджень. Їх вартість, згідно зі звітом про оцінку вартості автомобіля, становила на той час 9 159,79 грн.
Позивач вказав, що у зв`язку з пошкодженням автомобіля, він втратив душевний спокій, витратив час на оформлення відповідних документів, консультацій, також порушився стабільний ритм свого способу життя. Тобто зазнав моральних страждань, а тому просив стягнути ще 5000 грн.
Звичайно, що управління ЖКГ міста позов не визнало. Посилалося на те, що завдані збитки позивачу має відшкодувати підрядник — підприємство «Міськшляхрембуд», бо саме воно відповідальне за поточний ремонт вулично-дорожньої мережі Тернополя.
Незважаючи на це, Тернопільський міськрайсуд наголосив: якщо шкоду завдано підрядником, який діяв за завданням замовника та під його контролем за безпечним виконанням робіт, то відповідно до частини другої статті 1172 ЦК України відшкодувати її повинен саме замовник. Тобто управління ЖКГ Тернополя.
Таким чином, суд задовольнив позов водія-позивача. Стягнув з управління ЖКГ Тернопільської міської ради заподіяну майнову шкоду в розмірі 9 159,79 грн. моральну шкоду в розмірі 5 000 грн. і судові витрати в розмірі 9 544,8 грн.
Вірогідно, якби позивач правильно не оформив документи із місця пригоди і не мав реальних доказів — компенсації би не отримав. По-перше, він заручився підтримкою адвоката, найкраще це зробити під час пригоди!
Так що він подав?
Схему місця події, акт обстеження ділянки вулично-шляхової мережі, складені працівниками патрульної поліції по факту ДТП;
протокол огляду транспортного засобу, складений аварійним комісаром, де виявлено поріз автошини переднього правого колеса, деформовано диск переднього правого колеса, поріз із розривом заднього правого колеса;
звіт про оцінку автомобіля марки «Ford Fiesta», вартість відновлювального ремонту автомобіля на суму 9 159,79 грн;
Для підтвердження понесених витрат на адвоката слід подати договір про надання правової допомоги, акти приймання-передачі послуг, квитанції.
Як отримати гроші, якщо «попали» у яму
Закон України «Про автомобільні дороги» гарантує право водіїв на безпечне і зручне пересування. Він також дає право вимагати відшкодування збитків за поломку машини через незадовільний стан доріг або неприбраний сніг.
Якщо автомобіль зламався в місті, то вимагати відшкодування слід в місцевій автодорожній служби, на обласній дорозі – в облавтодорі, національного або міжнародного значення – в «Укравтодорі».
Але перш, ніж щось вимагати, треба знати, що цьому передує.
Аналізуючи практику Тернопільського міськрайсуду, щоб виграти треба:
- знайти свідків, записати їх ПІБ, номера телефонів. За очевидців зійдуть і пасажири;
- викликати поліцію;
- до приїзду інспекторів виставити знак аварійної зупинки і нічого не чіпати, машину з місця не зрушувати;
- сфотографувати і зняти на відео яму, ділянку дороги, пошкоджений автомобіль;
- простежити, щоб поліцейські при складанні схеми ДТП вказали розмір вибоїни на дорозі;
- попросити поліцейських викликати представників дорожньої служби, яка відповідає за дану ділянку дороги. Дорожники повинні скласти акт обстеження ділянки вулично-дорожньої мережі. Якщо з автодору на виклик ніхто не приїхав, це вказується в акті поліцейських;
- скласти оцінку ремонту автомобіля в автосервісі або зберегти чек.
До кого подавати позов?
Судячи із місцевої судової практики, тернополяни судилися і стягували кошти із:
- Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології Тернопільської міської ради — коли втрапили на яму у місті.
- «Тернопільського облавтодору» — коли втрапили на яму по дорозі державного значення, за утримання і ремонт якої він відповідає.
- Служба автодоріг Тернопільської області і Відділ технічного нагляду Тернопільської міської ради, як правило, виступали третьою стороною у таких спорах.
Коментар юриста
Адвокат Іван Бочан каже, що особі, яка заїхала на вибоїну і тим самим пошкодила свій автомобіль, насамперед, потрібно одразу зателефонувати на лінію «102» — викликати поліцію. У практиці пана Бочан вже не одна виграшна справа такої категорії.
— По приїзду, поліція чи патрульна поліція все фіксує і складає адмінпротокол за ч.4 ст.140 КупАп на посадову особу, до компетенції якої належить додержання правил і норм при утриманні автодороги, де стався інцидент, — каже адвокат.
Належним додатковим доказом будуть фото із місця дорожньо-транспортної пригоди з різних ракурсів.
Начальники чи особи, які виконують обов'язки начальника певних доріг відповідають за їхнє неналежне утримання. Суди визнають їх винними у вчиненні адмінправопорушення і стягують штраф. Але це не кінець. Після цього вимагайте стягнути майнову шкоду за ремонт, каже фахівець.
— Коли постанова суду про притягнення керівника до адмінвідповідальності набрала законної сили, варто звертатися з позовом до загального місцевого суду за місцезнаходження юридичної особи — відповідача. Коли ви тернополянин і відповідачем є облавтодор, звертатися слід у Тернопільський міськрайсуд. У позові можна ставити вимогу про відшкодування майнової шкоди, а можна й додати моральну, але пояснити, чим така зумовлена, — пояснює адвокат.
Оцінка завданих матеріальних збитків підтверджується актами, калькуляціями чи квитанціями від сертифікованого авторемонтного підприємства.




